|
||||||||
|
De Amerikaanse songsmid, zanger en gitarist Al Rose uit Chicago lijkt ons nu niet de meest actieve muzikant in de business te zijn. Dat leiden we af uit het gegeven dat we bij ‘Rootstime’ zijn zesde plaat “Sad Go Lucky” in juni 2012 van een recensie hebben voorzien en dat ook deden over zijn zevende album “Spin Spin Dizzzy” in juli 2016. De albums “Information Overload” (1994), “Naked In A Trailer” (1996), “Pigeon’s Throat” (2000), “Gravity Of Crow” (2003) en “My First Posthumous Release” (2008) gingen aan die twee releases vooraf. Doorslaggevend voor deze bewering over zijn gelimiteerde muzikale activiteit is echter het feit dat we nu pas acht jaar na de release van die zevende plaat zijn achtste album aangeboden kregen voor het schrijven van een evaluatie, hoewel het hoesje vermeldt dat de opname van 2022 dateert maar door de toen heersende coronacrisis helemaal in de vergeethoek belandde. Die achtste plaat heet “Again The Beginner” en bevat dertien nieuwe eigen composities van Al Rose, ook nu weer songs in het folk-, country- en Americana-genre. Het album werd met Al Rose en Blaise Barton als co-producer opgenomen in de ‘JoyRide Studios’ in Chicago. De instrumentatie hierbij werd verzorgd door zijn vaste begeleidingsband ‘The Transcendos’ bestaande uit bassist Steven Hashimoto, drummer Lance Helgeson en met Steve Doyle op elektrische gitaar, mandoline en dobro en Maury Smith op banjo, bouzouki, elektrische gitaar en meezingend op enkele nummers. Extra bijdragen van gastmuzikanten waren er van zangeres Rachel Drew, organist Packy Lundholm, keyboardsspeler en producer Blaise Barton, percussionist Heath Chappell en strijkers Victoria Moreira op viool en Hope DeCelle op cello. Vooraleer in 1994 aan een solocarrière te beginnen met zijn debuutplaat “Information Overload“ was Al Rose heel wat jaartjes actief in de lokale muziekscène van Chicago, o.a. bij de groepen ‘Buffalo Trout‘ en zijn latere band ‘The Transcendos‘. Hij is een troubadour ‘pur sang‘ zoals u kunt vaststellen in de twee ‘lyrics‘-video’s die we hieraan hebben toegevoegd. Het zijn de songs “Any Fool Will Tell You“ en de albumtiteltrack “Again The Beginner“ die we hiervoor hebben geselecteerd en die bij ons alweer herinneringen oproepen aan de stijl die we kennen van singer-songwriting folkartiesten als Elliott Murphy of Richard Thompson. In zijn werk bemerken we steeds opnieuw veel aandacht voor de melodieën en de orkestratie bij de nummers maar zeker ook voor de doordachte songteksten waarin hij kwistig in het rond strooit met allerlei metaforen en ook een gezonde portie humor insluit zoals in de tracks “Shooting Straight“, “Humiliation’s Little Friend“ of “Most Alarms Are False Alarms“. Maar ook de altijd weer opduikende liefde krijgt de nodige aandacht in songs als “Sign On The Doorpost“, “Tokyo Gypsy“ en “All Of This Is Yours“. We zijn benieuwd hoe lang we nu weer zullen moeten wachten op de negende plaat van deze Al Rose, maar als ze er in de toekomst komt zullen we u hier daarover zeker op de hoogte houden. (valsam)
|